Van marketingafdeling naar marketingforum

De trend om klanten te betrekken bij het merkenbeleid zorgt voor een omschakeling van de marketingafdeling naar een online marketingforum waar de merktrouwe klant zijn mening en ervaringen omtrent marketingbeslissingen kan delen met het merk.

Volgens Wikipedia bestaat een internetforum uit digitale publieke discussiepagina's op het web. In een forum kunnen gebruikers vanaf de hoofdpagina doorklikken naar content over verschillende onderwerpen. Bij specifieke probleemstellingen kunnen merkeigenaars informatie delen en directe feedback posten. Deze trend speelt in op de behoefte van de consument om zich te kunnen uitdrukken. Dat marketeers deze trend volgen, bewijzen de vele forums die organisaties in hun websites implementeren, om zo dichter bij de consument te kunnen staan. Via forums kunnen organisaties niet enkel peilen naar de behoeften en wensen van hun kerngebruikers, maar kunnen ze ook de consument geven wat deze wenst: inspraak.

Forums kunnen evolueren naar de marketingafdeling van de toekomst: een virtuele ontmoetingsplaats met consumenten. Tegen zeer lage kost kunnen de behoeften en trends van doelgroepen nagegaan worden en kan daar direct op ingespeeld worden.

categorie: